Reisverslag Expeditie Gabon!

Bekijk hier de 4 spannende afleveringen van Zapp Your Planet: expeditie Gabon! Wil je een kijkje achter de schermen, lees hieronder verder.....

WNF-Rangers Minke en Sebastiaan

Minke, Nienke en Sebastiaan
Wij zijn WNF-Rangers Minke en Sebastiaan. Samen hebben wij meegedaan aan de actie van het Wereld Natuur Fonds en Zapp Your Planet voor de olifant. En wij zijn uitgekozen om samen met Nienke op expeditie te gaan naar Gabon. Superspannend!

Heel veel geld voor de olifant!

Eindbedrag Operatie Olifant

Op 14 mei brengen we een bezoek aan Klaas bij Zapp Your Planet. Daar horen we hoeveel geld er is opgehaald voor de olifant. En dat is enorm veel..........€275.982 !!!! Wow, daar kunnen de parkrangers in Gabon veel goed werk voor doen.

Vroeg opstaan!

Vertrek expeditie Gabon
Zaterdag moeten we al om 4 uur 's ochtends op Schiphol zijn. De expeditie gaat nu echt beginnen. We vinden het superleuk en hopen vooral veel dieren te gaan zien. Maar nu eerst inchecken en dan 9 uur het vliegtuig in.

Bienvenue

Expeditie Gabon, hotel in lIbreville
Na een goede vlucht landen we in Libreville, de hoofdstad van Gabon. Pff…het is even wennen aan de warmte! Bij de douane moeten we op de foto voor een visum. Als we het vliegveld uitlopen zien we de oceaan gewoon aan de overkant van de straat. Wat een geweldig uitzicht! De zon gaat hier veel eerder onder dan in Nederland, rond 18 uur wordt het al donker. Het tijdsverschil met Nederland is maar 1 uur, dus we hebben geen last van een jetlag. ’s Avonds eten we met Marthe, de directrice van het Wereld Natuur Fonds in Gabon. We eten pizza. Lekker!

De reis gaat verder

Vliegveld Gamba gabon
In de ochtend lopen we naar het strand. We vinden een stuk schild van een zeeschildpad... Hoe groot zou hij geweest zijn? Het was in ieder geval geen kleintje. Later gaan we weer naar het vliegveld en reizen we door naar het plaatsje Gamba. Van Klaas hebben we een grote koffer mee gekregen. Samen met Nienke sjouwen we met dit onhandige ding. Wat zou er in zitten? We mogen hem nog niet open doen. Best spannend. Nog een kaartspelletje spelen en dan lekker slapen, want morgen gaat de wekker….

Verrassing in het water

Expeditie Gabon
… om 5 uur! Gabon is een Franstalig land. En dat betekent ook croissants bij het ontbijt, lekker!! Na het ontbijt ligt er een boot voor ons klaar. We varen naar onze eindbestemming; Sette Cama. Daar leven de bosolifanten. De boottocht is super, zoveel te zien onderweg. We varen over een meer met wel 350 jungle-eilanden. Zoveel groen hebben we nog nooit gezien. Opeens stopt de boot, er is iets groots in het water. Twee oren komen omhoog en daarna twee neusgaten. Nijlpaarden! Wat een verrassing.

Pannenkoeken op de grond

Expeditie Gabon: olifantenpootafdruk
In ons kamp staan overal voetafdrukken, zo groot als pannenkoeken. Even checken met de poot uit TamTam… Ja, het is echt zo; vannacht hebben olifanten ons kamp bezocht! En we hebben niets gehoord. Balen!

Poep!

Expeditie Gabon: olifantenpoep
In de jungle gaan we vandaag op zoek naar wilde dieren. Na een klein stukje lopen, vinden we al sporen van een buffel, slang, jaguar, gorilla en olifant. Maar zien doen we de dieren niet. Dan hoort parkranger Pierre Brice iets. We moeten stil zijn. Hoog in de bomen zien we dan iets bewegen. Het zijn apen, roodkopmangabeys. Wow! Daarna leert Pierre ons hoe ze olifanten tellen. Daarvoor gaan ze op zoek naar... jawel… olifantenpoep. Best vies, maar wel een ontzettend ‘handig hulpmiddel’. Die enorme drollen zijn niet te missen.

Nachtsafari

Expeditie Gabon: nachtsafari
Het dorpje Sette Cama ligt naast een enorm meer, maar ook 200 meter van het strand af. Niet gek dat we elke avond verse vis te eten krijgen! Na het avondeten gaan we met de boot op nachtsafari. Hoe cool is dat! We hebben onze zaklamp bij ons. Maar die doen we nog niet aan, eerst genieten van de sterrenhemel. De poolster kun je hier niet zien, maar wel het Zuiderkruis. En die kun je in Nederland weer niet zien. Dan schijnt de parkranger met zijn lamp over het water naar de rand van het mangrovebos. Ineens kijken 2 felle ogen terug! Een krokodil! We zien hem van heel dichtbij. Het is een kleintje, maar supermooi.

Slapen in een tent

Expeditie Gabon: kamperen
Een leuke nieuwe opdracht! We moeten een nacht in de jungle overleven. De tent opzetten is al een hele uitdaging, haha. Maar we moeten ook een kampvuur maken en voor eten zorgen. In het meer vangen we garnalen en de parkrangers die bij ons zijn, hebben een soort wortel gevonden. Het is niet de lekkerste maaltijd, maar we moeten het ermee doen. We slapen heerlijk in de tent. De volgende dag blijkt dat een olifant vlakbij ons tentje heeft gelopen. Best een raar idee. Echt heel veel respect voor de parkrangers, die soms wel drie weken lang in de jungle slapen…

Feest!

Expeditie Gabon: Parkrangers
Onze training tot parkranger is bijna afgerond. De nacht in de jungle was een examen. En omdat we het zonder kleerscheuren doorlopen hebben, krijgen we onze eigen Ranger-badge van parkranger Pierre Brice! Supertrots! De andere parkrangers zingen ons toe. We bouwen een klein feestje! Dan horen we dat er in het meer verderop een olifant zwemt. Dat willen we zien. Snel in de boot en gaan! Nog net zien we hem in de verte het water uitlopen en de jungle ingaan. Tijd voor actie. We volgen hem aan land. Dit is heel erg spannend…

Drie kisten

Expeditie Gabon: bezoek ivooropslag Gamba
We denken terug aan ons spannende olifanten-avontuur van gisteren. In de herfstvakantie kun je daar alles van zien bij Zapp Your Planet op tv. We bezoeken een klein gebouwtje. Het wordt goed beveiligd door militairen, waarom zou dat zijn? De mannen zetten drie kisten voor ons neer en als ze opengaan schrikken we. De kisten zitten vol met slagtanden van olifanten.

Erg triest

Expeditie Gabon: ivooropslag Gamba
We schatten dat minimaal 40 prachtige olifanten door stropers zijn gedood voor deze verschikkelijke buit. We tillen een grote slagtand op. Wat is dat zwaar! We krijgen te horen dat deze slagtanden bij elkaar wel 150.000 Euro waard zijn. Maar wij zien ze liever vastzitten aan levende olifanten….

Spetterend eind

Expeditie Gabon: Zwemmen in zee
Onze laatste dag in Gabon. We zijn weer terug in Libreville en we brengen de dag door aan het strand. In zee springen we met de golven mee. Vaak zijn ze zo sterk dat ze ons omver gooien. Sebastiaan wordt nog door een kwal gestoken, maar gelukkig valt het mee. Als het donker wordt krijgen we onverwacht een heel mooi afscheid. Duizenden vleerhonden vliegen over ons heen en gaan iets verder in de jungle op zoek naar eten. Dag Gabon. Dag bosolifanten. Dag parkrangers. We gaan jullie heel erg missen. Maar we hebben ook wel weer zin om naar huis te gaan en onze familie te zien.

Weer veilig thuis

Expeditie Gabon Schiphol
Op Schiphol worden we opgewacht door onze familie. Wat fijn om iedereen weer te zien. Ook het jeugdjournaal staat er om ons vragen te stellen. Kijk hieronder naar de aflevering van het jeugdjournaal, dan kun je alvast wat beelden vanuit Gabon bekijken.

Jeugdjournaal

Ranger op reis

Jaarlijks voert de WNF-Rangerclub actie voor een bedreigd wild dier. Er wordt veel geld ingezameld om dit dier te helpen. Elk jaar sturen we er twee WNF-Rangers op uit om te kijken wat er met het geld gebeurt. Check hier ook de avonturen van WNF-Rangers Chiara, Felipe, Maarten en Ole.

Kom in actie voor de haai!